Obsah článku
Víte, že poskytovatelé drobných půjček bohužel nejednají s klienty na rovinu? Průzkum, který si zadala firma Provident Financial ukázuje, že jen necelou třetinu z prověřovaných společností půjčujících finance zajímá, jaký máte příjem. Jejich neférové jednání se mnohdy projevuje i tím, že musíte smlouvu podepsat přímo na místě a půjčka je často vázána na jiné placené služby, o kterých klient nemá ponětí.
Jedním z nečestných způsobů poskytovatelů půjček je to, že vás alespoň “odrbou” na účtu za telefon.
Společnost Provident Financial minulý rok telefonicky zjišťovala u mnoha desítek firem působících na trhu bankovních i nebankovních půjček, zda jednají a postupují v souladu se zákony České republiky. V drtivé většině případů zjistila nekalé postupy a praktiky.
Bylo volano na různá telefonní čísla z inzerátů nabízejících finanční pomoc. Na těchto číslech byli podle autora průzkumu zájemci o půjčku vyselektováni. Pokud bylo na první pohled zřejmé, že by zájemce nejpíše nebyl schopen splátit půjčku, byl mu nabídnut kontakt s obchodním zástupcem firmy na placené telefonní lince s tarifem okolo 90 korun za minutu. Délka hovoru na placené lince byla v mnoha případech až deset minut, a zájemce o půjčky přišel až na 1 100 Kč.
Nemáte příjem? Nevadí, rádi vás založíme
Přibližně polovina z prověřovaných firem vyžadovala nutnost doložit příjem jako pravidlo pro splácení půjčky. Poskytovatelé se o návratnost půjčených financí nezajímali a půjčili i předlužené osobě.
Česká obchodní inspekce pozdě
Česká obchodní inspekce zjistila závažné problémy u necelé poloviny nebankovních poskytovatelů a zprostředkovatelů spotřebitelských úvěrů. Největším prohřeškem proti zákonu byly reklamy nabízející úvěry a jejich zprostředkování.